Een crossdock om trots op te zijn
Als de directie van Thijs Logistiek unaniem besluit om over te gaan tot nieuwbouw, gaat een lang gekoesterde wens binnen het bedrijf in vervulling. Het fonkelnieuwe cross-dock en DC van Thijs Logistiek moet hemelsbreed op nog geen kilometer afstand van de bestaande locatie gerealiseerd worden. Vlakbij dus, maar qua efficiency en duurzaamheid gaat Thijs enorme stappen zetten. Het pand wordt multifunctioneel en voorzien van alle gemakken die horen bij een modern logistiek bedrijf met groeiambities. VDR Bouwgroep is trots dat zij samen met toegewijde bouwpartners de nieuwbouw mocht realiseren.
De start van het project
Peter Boksebeld, projectengineer bij VDR Bouwgroep, heeft vaker projecten gerealiseerd met algemeen manager Peet Verbruggen van Thijs Logistiek. Beide heren sluiten een bouwteamovereenkomst en verzorgen samen de ontwikkeling van het voortraject. Als de plannen concreter worden, stappen ook Janssen Wuts Architecten en installateurs Op ’t Veld en Van Haren Installaties in. Uiteindelijk start de bouw van het nieuwe distributiecentrum in maart 2021.
Thijs Logistiek
Thijs Logistiek is een uniek bedrijf met een missie die overeenkomt met de missie van VDR Bouwgroep. Thijs Logistiek is een familiebedrijf dat gevestigd is in Weert. Ze werken dagelijks met ruim 150 gemotiveerde medewerkers om zendingen te bezorgen in de regio Limburg. Thijs Logistiek is niet alleen actief in de distributie van goederen, maar ook in warehousing en e-fulfilment. Thijs vindt het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt bij het bedrijf, want samen kom je verder dan alleen.
Plezierig verloop
Het nieuwe pand van Thijs Logistiek is voor ons een prachtig referentieproject dat perfect aansluit op onze corebusiness industriële huisvesting. ‘Het project is ontzettend plezierig verlopen,’ aldus Ed Schreurs, uitvoerder bij VDR. ‘De werk- en bouwver-gaderingen waren altijd gezellig en constructief. Zeker in de huidige markt die onder druk staat in verband met tekorten aan grondstoffen en lange levertijden, is dat ontzettend belangrijk. Als er een keer iets anders liep dan gepland, vonden we samen altijd een oplossing.’
Van alle gemakken voorzien
Het nieuwe DC is een lust voor het oog en is compleet ingericht om iedereen nog meer (werk)plezier te (laten) bezorgen. John Hegteler, hoofd bedrijfsbureau bij VDR: ‘Bijzonder is de crossdock met 40 strekkende meter vrije overspanning, kolomloos, waarbij de inkomende goederen direct worden ingeladen naar uitgaand vervoer. De ene zijde van de dockstraat is voorzien van zestien docks voor vrachtverkeer en elf docks voor busverkeer. Aan de andere zijde bevinden zich twee dockstraten, één voorzien van zeventien en één van negen docks voor vrachtverkeer. De ADR-ruimte, voor opslag van gevaarlijke goederen, beschikt over een gasblusinstallatie. Dat is uniek in de markt en een absolute meerwaarde van Thijs Logistiek. In de werkplaats en de wasplaats kunnen de bestelwagens en vrachtwagens optimaal in conditie worden gehouden. En natuurlijk is er ook een hypermoderne twee-laags kantoorruimte voor de kantoormedewerkers. Een pand waar wij als VDR Bouwgroep enorm trots op zijn.’
Duurzaamheid is hot
‘Duurzaamheid is een belangrijk item in de logistiek, ‘vertelt John. ‘Daar spelen we met dit distributie-centrum absoluut op in. Het dak is voorbereid voor zonnepanelen. Bij de busdocks zijn voorzieningen neergelegd zodat die in de toekomst compleet elektrisch kunnen opereren. De vrachtwagendocks zijn voorzien van aansluitingen voor de elektrische pallettrucks. Al het verkeer kan eenvoudig elektrisch gemaakt worden. Dat is natuurlijk de toekomst voor bus- en vrachtverkeer. Ook de algemene parkeerplaatsen beschikken over elektrische oplaadvoorzieningen. Daar heeft Thijs heel bewust voor gekozen.’
Bouwen met plezier
‘We zijn tevreden wanneer onze opdrachtgever en projectpartners tevreden zijn. Het moet een feestje zijn om samen iets moois te bouwen en daarin zijn we absoluut geslaagd, lacht Ed. ‘Tijdens de onlangs gehouden open dag, bleek ook de betrokkenheid van de medewerkers van Thijs. Ze waren zo enthousiast en geïnteresseerd dat ik iets later dan gepland de deuren sloot. Daar doen we het voor. Iedereen moet met plezier zijn werk kunnen doen, nu en in de toekomst.’
Bekijk hier de projectpagina.